ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیک در گفتوگو با «ایران»:
رتبهبندی کسب و کارهای مجازی باعث از بین رفتن انحصار میشود
سوسن صادقی
خبرنگار
مرکز توسعه تجارت الکترونیک، فاز دوم رتبهبندی کسب و کارهای مجازی را از تابستان آغاز کرده است ولی تشکلهای کسب و کارهای مجازی کماکان به این موضوع اعتراض دارند و در این راستا به تازگی در نامهای خطاب به وزیر صمت خواستار توقف و بازنگری در رتبهبندی کسب و کارهای مجازی شدند. درباره رتبهبندی و دغدغههای فعالان این حوزه با «محمدجواد هادی» معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفتوگو کردهایم که میخوانید.
مرکز توسعه تجارت الکترونیک با چه هدفی به رتبهبندی کسب و کارهای مجازی اقدام کرده است؟
اعتماد از نگاه کسب وکار و مصرف کننده حائز اهمیت است. با توجه به تأثیر بالای عامل «اعتماد» در رفتار خریداران در فضای مجازی، یک کسب وکار برای جذب مشتری بیشتر و حفظ جایگاه رقابتی خود، همواره نیازمند جلب اعتماد بیشتر مصرفکنندگان است . از این رو از ابتدای اعطای نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) به عنوان مجوز کسب و کارهای اینترنتی (به استناد قانون تجارت الکترونیکی از اواخر دهه 80 ) قرار بود به کسب و کارهای مجازی یک تا 5 ستاره داده شود ولی تاکنون ساز و کار ارزیابی و ارائه آن به کسب و کارها اجرایی نشده بود که این فاز از تابستان اجرایی شده است. پروژه رتبهبندی کسب و کارهای اینترنتی با اتخاذ رویکرد طیفی جهت سنجش اعتماد در کسب و کارهای اینترنتی و با هدف ایجاد یک سیستم خودکنترل در حوزه تعامل کسب و کار و مصرف کننده، بهبود مستمر عملکرد کسب و کار بر مبنای معیارهای صحیح و قابل سنجش و ارائه معیاری قابل درک برای کمک به مصرف کننده در انتخاب صحیح، طراحی و پیاده سازی شده است.
معیارهای این مرکز برای رتبهبندی کسب و کارهای مجازی چگونه تعیین میشود؟
شاخصهای رتبهبندی کسب وکارهای اینترنتی شامل سابقه فعالیت، سوابق تخلفات احتمالی کسب و کار از حیث مغایرت با دستورالعمل اعطای نماد اعتماد الکترونیکی، نظارت بر کسب وکارهای اینترنتی، رفتار کسب وکار نسبت به مشتریان از جهت نحوه و زمان پاسخگویی به شکایات و میزان رضایتمندی مشتریان، رفتار قبلی کسب وکار در ایفای تعهدات در حوزههای دیگر، اندازه و گردش مالی کسب وکار، تشکل گرایی و عضویت در اتحادیهها و تشکلهای تخصصی و ... است.
آیا این معیارها با حضور فعالان کسب و کارهای مجازی تعیین شده است؟
پروژه رتبهبندی کسب و کارهای مجازی از ابتدای سال 97 با تشکیل جلساتی با ذینفعان این حوزه به خصوص نمایندگان اتحادیه کسب و کارهای مجازی، انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی، سازمان نظام صنفی رایانهای و برخی از کسب و کارهای پیشرو در تجارت الکترونیک و دریافت نظرات آنها در زمینه مدل، شاخص ها و فرآیند اجرا تعیین شد. فاز اول هم با به روزرسانی شناسنامه (پروفایل) اینماد کسب و کار نسبت به انتشار اطلاعات عملکرد کسب و کار در سه دسته شاخص ( سابقه فعالیت، وضعیت پاسخگویی به شکایات و سوابق مغایرت با دستورالعمل اینماد) اقدام شد. فاز دو رتبهبندی برای اختصاص ستارهها هم از تابستان سال جاری با استفاده از تجربه فاز اول و افزایش دقت ارزیابی شاخصها اجرایی شد.
فعالان کسب و کارهای مجازی معتقد هستند که بخش دولتی نمیتواند در بحث رتبهبندی ورود کند و باید رتبهبندی را به بخش خصوصی بسپارد. نظرتان در این باره چیست؟
اینطور نیست که دولت در رتبهبندی نقشی نداشته باشد. نقش رتبهبندی در تصمیمگیری مصرفکنندگان و کسب و کارها نسبت به یکدیگر مهم است از اینرو هم اکنون طبق قوانین و مقررات رتبهبندی پیمانکاران و مشاوران از سوی سازمان برنامه و بودجه، رتبهبندی بازرگانان از سوی وزارت صمت، رتبهبندی بانکها و صرافیها از سوی بانک مرکزی و ... انجام میشود و این نشان میدهد که انجام رتبهبندی از سوی مرجع حاکمیتی مرسوم و موجه است و حتی بیشتر مردم برای اعتماد به یک کسب و کار ارزیابی یک مرجع حاکمیتی را ملاک خود قرار میدهند تا بخش خصوصی. در همین راستا مرکز توسعه تجارت الکترونیک در پروژه رتبهبندی از توان و تخصص و اجرای اشخاص ثالث مانند سازمان مدیریت صنعتی به عنوان مرجع تخصصی که سابقه انجام رتبهبندیهای بسیاری را دارد، استفاده کرده است.
چرا رتبهبندی و ارائه ستاره را به بخش خصوصی نمیسپارید؟
نماد اعتماد را یک مرجع حاکمیتی صادر میکند و همین موضوع سبب جایگاه و اهمیت اینماد و توجه و اعتماد مردم به آن شده است. ستارههای نماد اعتماد هم جزئی از آن بوده و امری ضروری است. برای جذب مردم، اطمینان آنها به صحت و دقت ارزیابی و نبود هرگونه شائبه در آن است بنابراین در صورت واگذاری رتبهبندی به بخش خصوصی تحقق این مهم بسیار دشوار و چه بسا غیرممکن خواهد بود.
آیا شرکت کسب و کارهای مجازی در این رتبهبندی اجباری است؟
رتبهبندی کسب وکارهای اینترنتی کاملاً اختیاری است. کسب و کارهایی که علاقه مند به انجام ارزیابیهای تخصصی از سوی یک مرجع معتبر و قابل استناد و انتشار نتایج در قالب ستارههای اینماد خود هستند، میتوانند در این فرآیند شرکت کنند.
گفته میشود در رتبهبندی، ارائه ستاره بیشتر بر مبنای پرداخت پول بیشتر از سوی کسب و کارهای مجازی است؟ آیا این موضوع را تأیید میکنید؟
اینکه نتیجه ارزیابی براساس میزان هزینه پرداختی باشد، کاملاً بیاساس است ولی طبیعی است برای انجام ارزیابیهای تخصصی نیاز به ایجاد زیرساختهای لازم برای تجمیع و پردازش اطلاعات، دریافت اسناد و مدارک ارائه شده، بررسیهای کارشناسی و تخصصی، نوشتن معیارها براساس کسب و کار مجازی و ... دارد و کسب و کاری که اختیاری در این رتبهبندی شرکت میکند باید هزینهای ثابت را پیش از ارزیابی و بسته به عمق ارزیابی ( پیشرفته، توسعه و تعالی) را به مرجع ارزیابی کننده بپردازد.
برخی از فعالان اعتقاد دارند دریافت هزینه برای رتبهبندی باعث میشود کسب و کارهای کوچک در کشور توان رقابت و ماندگاری با کسب و کارهای بزرگتر را نداشته باشند، برای این بخش چه تمهیداتی اندیشیدهاید؟
اتفاقاً پروژه رتبهبندی یکی از اقدامهای حمایتی این مرکز از کسب و کار و تسهیل امور بویژه کسب و کارهای نوپا برای افزایش رقابتپذیری، کمک به تصمیمگیری بهتر مصرفکنندگان و توسعه و ترویج تجارت الکترونیکی و غلبه بر برخی انحصارهای ایجاد شده از سوی کسب و کارهای بزرگ است. دسترسی متقاضیان به اطلاعات عملکردی کسب و کارها، باعث افزایش شفافیت و رفع انحصار خواهد شد. برخی از کسب و کارهای بزرگ که به دنبال انحصار هستند از این اقدام ناراضی هستند و میخواهند انحصار خود را حفظ کرده و گسترش دهند بنابراین افزایش رقابتپذیری و جذب مشتری ازسوی کسب و کاری کوچکتر مطلوب شان نیست. جالب اینکه بیشر متقاضیان رتبهبندی هم کسب و کارهای نوپا و کوچک هستند تا مخاطب بیشتری جذب کرده و سهم بازار خود را افزایش دهند. هرچند رتبهبندی کسب و کارهای بزرگ نیز خود باعث حفظ اعتبار و سهم بازار موجود خواهد شد.
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای رتبهبندی چه نوع اطلاعاتی را دریافت میکند؟
این مرکز به عنوان دستگاه متولی و مجوزدهنده به کسب وکارهای اینترنتی عمده اطلاعاتی مانند سابقه فعالیت، سوابق تخلف، نحوه پاسخگویی به شکایات و ... را از کسب و کارها و بخش دیگری از اطلاعات را به صورت قانونی از مراجع ذیربط دریافت میکند و تنها اطلاعات اندکی به صورت خوداظهاری از کسب و کار دریافت میشود که برای راستی آزمایی است و از سوی دیگر شرکت در رتبهبندی اختیاری است .
در اجرای رتبهبندی برخی از کسب و کارهای مجازی فیلتر شدند و گویا اطلاع رسانی در این خصوص صورت نگرفته است. این گفته را تأیید میکنید؟
با اجرای فاز دوم رتبهبندی، ستارههای نماد اعتماد تغییر کرد بنابراین باید این تغییر از سوی کسب و کارها اعمال میشد و اعمال نکردن آن طبق قانون مجازات اسلامی مشمول جعل بوده و جرم محسوب میشود بنابراین با پیامک به کسب و کارهایی که تغییرات را اعمال نکرده بودند، ارسال شد. ابتدا قرار بود کسانی که تغییرات را اعمال نکنند تعلیق شوند ولی وقتی قانونی اجرایی نشود ساز و کاری بجز فیلتر وجود ندارد که برای این کار هم به استناد قانون جرایم رایانهای، از طریق کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اقدام میشود.
فعالان معتقد هستند سایت اینماد در بارگذاری مشکل دارد و همین موضوع باعث میشود فعالان در جست وجوی گوگل دیده نشوند و از رقیبانی که حتی مجوز ندارند، عقب بمانند و به همین دلیل به جای کد از تصویر و لینک دادن به سایت اصلی استفاده میکنند یعنی تنها به دلیل یک اشکالی فنی کسب و کارها فیلتر میشدند.
سامانه نماد اعتماد الکترونیکی در بارگذاری اینماد مشکلی ندارد و چند 10 هزار کسب وکاری که کد نماد اعتماد روی صفحات سایت آنها وجود دارد و بعضاً بالاترین جایگاه را در نتایج موتورهای جست وجو و رده بندی جهانی الکسا در ایران دارند. طرح این موضوع مانند این است که کسی بگوید پرداخت مالیات موجب عقب افتادن از کسب وکارهای فاقد پرونده مالیاتی در رقابت میشود، بنابراین چنین بحثی به هیچ وجه قابل پذیرش نبوده و نوعی فرافکنی و بهانهجویی برای عدم تمکین به قوانین و مقررات است.
خبرنگار
مرکز توسعه تجارت الکترونیک، فاز دوم رتبهبندی کسب و کارهای مجازی را از تابستان آغاز کرده است ولی تشکلهای کسب و کارهای مجازی کماکان به این موضوع اعتراض دارند و در این راستا به تازگی در نامهای خطاب به وزیر صمت خواستار توقف و بازنگری در رتبهبندی کسب و کارهای مجازی شدند. درباره رتبهبندی و دغدغههای فعالان این حوزه با «محمدجواد هادی» معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفتوگو کردهایم که میخوانید.
مرکز توسعه تجارت الکترونیک با چه هدفی به رتبهبندی کسب و کارهای مجازی اقدام کرده است؟
اعتماد از نگاه کسب وکار و مصرف کننده حائز اهمیت است. با توجه به تأثیر بالای عامل «اعتماد» در رفتار خریداران در فضای مجازی، یک کسب وکار برای جذب مشتری بیشتر و حفظ جایگاه رقابتی خود، همواره نیازمند جلب اعتماد بیشتر مصرفکنندگان است . از این رو از ابتدای اعطای نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) به عنوان مجوز کسب و کارهای اینترنتی (به استناد قانون تجارت الکترونیکی از اواخر دهه 80 ) قرار بود به کسب و کارهای مجازی یک تا 5 ستاره داده شود ولی تاکنون ساز و کار ارزیابی و ارائه آن به کسب و کارها اجرایی نشده بود که این فاز از تابستان اجرایی شده است. پروژه رتبهبندی کسب و کارهای اینترنتی با اتخاذ رویکرد طیفی جهت سنجش اعتماد در کسب و کارهای اینترنتی و با هدف ایجاد یک سیستم خودکنترل در حوزه تعامل کسب و کار و مصرف کننده، بهبود مستمر عملکرد کسب و کار بر مبنای معیارهای صحیح و قابل سنجش و ارائه معیاری قابل درک برای کمک به مصرف کننده در انتخاب صحیح، طراحی و پیاده سازی شده است.
معیارهای این مرکز برای رتبهبندی کسب و کارهای مجازی چگونه تعیین میشود؟
شاخصهای رتبهبندی کسب وکارهای اینترنتی شامل سابقه فعالیت، سوابق تخلفات احتمالی کسب و کار از حیث مغایرت با دستورالعمل اعطای نماد اعتماد الکترونیکی، نظارت بر کسب وکارهای اینترنتی، رفتار کسب وکار نسبت به مشتریان از جهت نحوه و زمان پاسخگویی به شکایات و میزان رضایتمندی مشتریان، رفتار قبلی کسب وکار در ایفای تعهدات در حوزههای دیگر، اندازه و گردش مالی کسب وکار، تشکل گرایی و عضویت در اتحادیهها و تشکلهای تخصصی و ... است.
آیا این معیارها با حضور فعالان کسب و کارهای مجازی تعیین شده است؟
پروژه رتبهبندی کسب و کارهای مجازی از ابتدای سال 97 با تشکیل جلساتی با ذینفعان این حوزه به خصوص نمایندگان اتحادیه کسب و کارهای مجازی، انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی، سازمان نظام صنفی رایانهای و برخی از کسب و کارهای پیشرو در تجارت الکترونیک و دریافت نظرات آنها در زمینه مدل، شاخص ها و فرآیند اجرا تعیین شد. فاز اول هم با به روزرسانی شناسنامه (پروفایل) اینماد کسب و کار نسبت به انتشار اطلاعات عملکرد کسب و کار در سه دسته شاخص ( سابقه فعالیت، وضعیت پاسخگویی به شکایات و سوابق مغایرت با دستورالعمل اینماد) اقدام شد. فاز دو رتبهبندی برای اختصاص ستارهها هم از تابستان سال جاری با استفاده از تجربه فاز اول و افزایش دقت ارزیابی شاخصها اجرایی شد.
فعالان کسب و کارهای مجازی معتقد هستند که بخش دولتی نمیتواند در بحث رتبهبندی ورود کند و باید رتبهبندی را به بخش خصوصی بسپارد. نظرتان در این باره چیست؟
اینطور نیست که دولت در رتبهبندی نقشی نداشته باشد. نقش رتبهبندی در تصمیمگیری مصرفکنندگان و کسب و کارها نسبت به یکدیگر مهم است از اینرو هم اکنون طبق قوانین و مقررات رتبهبندی پیمانکاران و مشاوران از سوی سازمان برنامه و بودجه، رتبهبندی بازرگانان از سوی وزارت صمت، رتبهبندی بانکها و صرافیها از سوی بانک مرکزی و ... انجام میشود و این نشان میدهد که انجام رتبهبندی از سوی مرجع حاکمیتی مرسوم و موجه است و حتی بیشتر مردم برای اعتماد به یک کسب و کار ارزیابی یک مرجع حاکمیتی را ملاک خود قرار میدهند تا بخش خصوصی. در همین راستا مرکز توسعه تجارت الکترونیک در پروژه رتبهبندی از توان و تخصص و اجرای اشخاص ثالث مانند سازمان مدیریت صنعتی به عنوان مرجع تخصصی که سابقه انجام رتبهبندیهای بسیاری را دارد، استفاده کرده است.
چرا رتبهبندی و ارائه ستاره را به بخش خصوصی نمیسپارید؟
نماد اعتماد را یک مرجع حاکمیتی صادر میکند و همین موضوع سبب جایگاه و اهمیت اینماد و توجه و اعتماد مردم به آن شده است. ستارههای نماد اعتماد هم جزئی از آن بوده و امری ضروری است. برای جذب مردم، اطمینان آنها به صحت و دقت ارزیابی و نبود هرگونه شائبه در آن است بنابراین در صورت واگذاری رتبهبندی به بخش خصوصی تحقق این مهم بسیار دشوار و چه بسا غیرممکن خواهد بود.
آیا شرکت کسب و کارهای مجازی در این رتبهبندی اجباری است؟
رتبهبندی کسب وکارهای اینترنتی کاملاً اختیاری است. کسب و کارهایی که علاقه مند به انجام ارزیابیهای تخصصی از سوی یک مرجع معتبر و قابل استناد و انتشار نتایج در قالب ستارههای اینماد خود هستند، میتوانند در این فرآیند شرکت کنند.
گفته میشود در رتبهبندی، ارائه ستاره بیشتر بر مبنای پرداخت پول بیشتر از سوی کسب و کارهای مجازی است؟ آیا این موضوع را تأیید میکنید؟
اینکه نتیجه ارزیابی براساس میزان هزینه پرداختی باشد، کاملاً بیاساس است ولی طبیعی است برای انجام ارزیابیهای تخصصی نیاز به ایجاد زیرساختهای لازم برای تجمیع و پردازش اطلاعات، دریافت اسناد و مدارک ارائه شده، بررسیهای کارشناسی و تخصصی، نوشتن معیارها براساس کسب و کار مجازی و ... دارد و کسب و کاری که اختیاری در این رتبهبندی شرکت میکند باید هزینهای ثابت را پیش از ارزیابی و بسته به عمق ارزیابی ( پیشرفته، توسعه و تعالی) را به مرجع ارزیابی کننده بپردازد.
برخی از فعالان اعتقاد دارند دریافت هزینه برای رتبهبندی باعث میشود کسب و کارهای کوچک در کشور توان رقابت و ماندگاری با کسب و کارهای بزرگتر را نداشته باشند، برای این بخش چه تمهیداتی اندیشیدهاید؟
اتفاقاً پروژه رتبهبندی یکی از اقدامهای حمایتی این مرکز از کسب و کار و تسهیل امور بویژه کسب و کارهای نوپا برای افزایش رقابتپذیری، کمک به تصمیمگیری بهتر مصرفکنندگان و توسعه و ترویج تجارت الکترونیکی و غلبه بر برخی انحصارهای ایجاد شده از سوی کسب و کارهای بزرگ است. دسترسی متقاضیان به اطلاعات عملکردی کسب و کارها، باعث افزایش شفافیت و رفع انحصار خواهد شد. برخی از کسب و کارهای بزرگ که به دنبال انحصار هستند از این اقدام ناراضی هستند و میخواهند انحصار خود را حفظ کرده و گسترش دهند بنابراین افزایش رقابتپذیری و جذب مشتری ازسوی کسب و کاری کوچکتر مطلوب شان نیست. جالب اینکه بیشر متقاضیان رتبهبندی هم کسب و کارهای نوپا و کوچک هستند تا مخاطب بیشتری جذب کرده و سهم بازار خود را افزایش دهند. هرچند رتبهبندی کسب و کارهای بزرگ نیز خود باعث حفظ اعتبار و سهم بازار موجود خواهد شد.
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای رتبهبندی چه نوع اطلاعاتی را دریافت میکند؟
این مرکز به عنوان دستگاه متولی و مجوزدهنده به کسب وکارهای اینترنتی عمده اطلاعاتی مانند سابقه فعالیت، سوابق تخلف، نحوه پاسخگویی به شکایات و ... را از کسب و کارها و بخش دیگری از اطلاعات را به صورت قانونی از مراجع ذیربط دریافت میکند و تنها اطلاعات اندکی به صورت خوداظهاری از کسب و کار دریافت میشود که برای راستی آزمایی است و از سوی دیگر شرکت در رتبهبندی اختیاری است .
در اجرای رتبهبندی برخی از کسب و کارهای مجازی فیلتر شدند و گویا اطلاع رسانی در این خصوص صورت نگرفته است. این گفته را تأیید میکنید؟
با اجرای فاز دوم رتبهبندی، ستارههای نماد اعتماد تغییر کرد بنابراین باید این تغییر از سوی کسب و کارها اعمال میشد و اعمال نکردن آن طبق قانون مجازات اسلامی مشمول جعل بوده و جرم محسوب میشود بنابراین با پیامک به کسب و کارهایی که تغییرات را اعمال نکرده بودند، ارسال شد. ابتدا قرار بود کسانی که تغییرات را اعمال نکنند تعلیق شوند ولی وقتی قانونی اجرایی نشود ساز و کاری بجز فیلتر وجود ندارد که برای این کار هم به استناد قانون جرایم رایانهای، از طریق کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اقدام میشود.
فعالان معتقد هستند سایت اینماد در بارگذاری مشکل دارد و همین موضوع باعث میشود فعالان در جست وجوی گوگل دیده نشوند و از رقیبانی که حتی مجوز ندارند، عقب بمانند و به همین دلیل به جای کد از تصویر و لینک دادن به سایت اصلی استفاده میکنند یعنی تنها به دلیل یک اشکالی فنی کسب و کارها فیلتر میشدند.
سامانه نماد اعتماد الکترونیکی در بارگذاری اینماد مشکلی ندارد و چند 10 هزار کسب وکاری که کد نماد اعتماد روی صفحات سایت آنها وجود دارد و بعضاً بالاترین جایگاه را در نتایج موتورهای جست وجو و رده بندی جهانی الکسا در ایران دارند. طرح این موضوع مانند این است که کسی بگوید پرداخت مالیات موجب عقب افتادن از کسب وکارهای فاقد پرونده مالیاتی در رقابت میشود، بنابراین چنین بحثی به هیچ وجه قابل پذیرش نبوده و نوعی فرافکنی و بهانهجویی برای عدم تمکین به قوانین و مقررات است.
چگونه از یک پیج اینستاگرام درآمدزایی کنید؟
اپلیکیشن اشتراکگذاری عکس و ویدیوی اینستاگرام از سال ۲۰۱۲ که از سوی فیس بوک خریداری شد، مرتباً رشد کرده و کاربران زیادی را جذب خود کرده است که در میان آنها برخی از طریق این اپلیکیشن به درآمد زایی پرداختهاند. به گزارش ایسنا، یک اکانت اینستاگرام پرطرفدار میتواند ارزش مالی زیادی برای تولیدکنندگان محتوا داشته باشد؛ سلبریتیها پول زیادی از اینستاگرام کسب میکنند، اما هر کسی که بتواند مخاطب زیادی جذب کند، میتواند درآمد قابل توجهی را از طریق این اپلیکیشن به دست آورد. اینستاگرام به فعالان اینستاگرامی پولی پرداخت نمیکند، اما راههای متعدد درآمدزایی نظیر اسپانسری یک برند، بازاریابی و فروش مستقیم محصولات یا ارائه خدمات به مشتریان از طریق اینستاگرام وجود دارد. برندها با کسانی که اینفلوئنسر شناخته میشوند و شمار زیادی هوادار در پیج اینستاگرام خود دارند، قرارداد میبندند؛ در کل، کسانی که هواداران بیشتری دارند و سطح مشارکت هوادارانشان بالاست، دستمزد روزانه بالایی هم میتوانند دریافت کنند. طبق اعلام اینفلوئنسر مارکتینگ هاب، یک پیج با ۱۰ هزار فالوئر، ۱۰۰ دلار میارزد،البته شمار فالوئرها تنها عامل تعیین کننده در ارزش یک پیج اینستاگرام نیست؛ درواقع اگرچه شمار بالای فالوئرها اهمیت دارد اما ارزش پیج به مشارکت فعالانه فالوئرها در پستها هم بستگی دارد.طبق اعلام این مؤسسه، میانگین سطح مشارکت برای یک پیج اینستاگرام حدود سه درصد است. بنابراین هر گونه نرخ مشارکت بالاتر از این میزان به همراه شمار بالای فالوئرها به معنای آن است که صاحب پیج یک اینفلوئنسر است؛ برخی از بازاریابان دیجیتالی یک سنت به ازای هر فالو را بهعنوان نرخ پایه به صاحب پیج پیشنهاد میکنند که به معنای درآمد ۱۰۰ دلاری از هر ۱۰ هزار فالوئر است. ارزش یک پیج با ۱۰ هزار فالوئر به عوامل دیگری نظیر فالوئرهای فعال هم بستگی دارد. همچنین یک پیج اینستاگرام با ۵۰ هزار فالوئر، ۵۰۰ دلار میارزد؛ با استفاده از معیار قیمت یک سنت به ازای هر فالو، یک پیج اینستاگرام با ۵۰ هزار فالوئر ممکن است حدود ۵۰۰ دلار قیمت داشته باشد اما باز هم اینستاگرامرها میتوانند از راههای مختلف از بازاریابی محصولاتشان گرفته تا ارسال پستهایی که اسپانسر دارند و تبلیغات برای دیگران، درآمدزایی کنند. طبق اعلام اینفلوئنسر مارکتینگ هاب، پیج اینستاگرام با ۱۰۰ هزار فالوئر نیز ۷۰۰ تا ۹۰۰ دلار میارزد. ارسال یک عکس دارای اسپانسر در پیجی با ۱۰۰ هزار فالوئر میتواند بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ دلار ارزش داشته باشد، اما یک پیج اینستاگرام با یک میلیون فالوئر ارزش زیادی دارد؛ یکی از سلبریتیهایی که طبق آمار استاتیستا، بیش از ۲۰۰ میلیون فالوئر تا دسامبر ۲۰۲۰ داشته، سال گذشته برای هر پست که در اینستاگرام ارسال کرد، ۱.۲ میلیون دلار درآمد داشت. یک منبع دیگر درآمدزایی در اینستاگرام اداره و تولید محتوا برای پیج دیگران است. یک کاربر در این باره توضیح داد در مدت چهار سال با اداره پیجی که ۱.۹ میلیون فالوئر داشت، ۳۶ هزار دلار درآمد کسب کرد. اما ارزش نام کاربری اینستاگرام چگونه محاسبه میشود؟ ماشین حسابهای آنلاینی وجود دارند که میتوانند به برآورد کلی از ارزش یک نام کاربری اینستاگرام بپردازند. افراد نامهای کاربری اینستاگرام و همین طور پیجها در پلتفرمهای شبکه اجتماعی دیگر مانند توئیتر و یوتیوب را میفروشند، البته بر اساس گزارش مارکت رئالیست، اینستاگرام فروش یا انتقال هر بخش از اکانت را ممنوع کرده است.
طراحی صفحات وب با یک کلیک
این روزها بیشتر افراد در فضای مجازی حضور دارند و از قابلیتهای آن بهره میگیرند اما برخی به آن به چشم یک فضای شغلی نگاه میکنند بنابراین استفاده از ابزار و اپلیکیشنهایی که کار آنها را راحتتر کند بسیار ضروری است.
بسیاری از کاربران به ساخت صفحات وب و فعالیت در این زمینه علاقه مندند. هرچند آموزش در این زمینه یکی از گامهای اساسی به شمار میرود اما برخی نرم افزارها هم میتوانند به این دسته از کاربران کمک کنند تا زودتر به نتیجه برسند.
یکی از این نرم افزارها WeBuilder است.WeBuilder نرم افزاری قدرتمند، هوشمند و سریع در زمینه طراحی و ویرایش صفحات وب به شمار میرود. این نرم افزار با قابلیتهای فراوان خود برای شما امکان ساخت و مدیریت روی کدهای نوشته شده به زبانهای مختلف ازجمله HTML, CSS JavaScript, PHP, Ruby, Python, ASP, SSI, Perl و... را فراهم میکند. رابط کاربری ساده، بارگذاری سریع و همچنین انعطافپذیری نرم افزار جزو قابلیتهای بالقوه این برنامه محسوب میشود.
از دیگر قابلیتهای این نرم افزار میتوان به اتصال مستقیم و مدیریت FTP/SFTP/FTPS اشاره کرد. کدنویسی هوشمندانه و همچنین پشتیبانی از کدنویسی HTML5 و CSS3هم از دیگر قابلیتهای این نرم افزار پرکار به شمار میرود و میتواند به علاقه مندان ایجاد صفحات وب کمک شایان توجهی کند. از دیگر ویژگیهای این نرم افزار میتوان به قابلیت پیش نمایش پروژه و همچنین جستوجو و جایگزینی پیشرفته اشاره کرد. استفاده ساده و آسان نرم افزار یکی دیگر از ویژگیهای مهم آن به شمار میرود چراکه افراد مبتدی هم میتوانند براحتی از آن استفاده کرده و صفحات وب مورد نظر خود را بسازند. ابزار قدرتمند HTMLو همچنین ویرایشگر قدرتمند JavaScriptنیز از دیگر ویژگیهای این نرم افزار به شمار میرود.اگر شما هم علاقه مندید نرم افزار WeBuilder را در اختیار داشته باشید میتوانید آن را از وب سایت پی سی ورلد به آدرسWWW.P30world.com
بارگذاری کنید.
کیف پول هوشمند راهی بازار شد
میترا جلیلی
خبرنگار
در حال حاضر بسیاری از وسایل موجود در خانه یا دفاتر کار در جهان هوشمند هستند و شاهد لوازم خانگی هوشمند، پنجره یا لامپ هوشمند و... هستیم.
فعالان حوزه فناوری تلاش میکنند تا روزی فرا برسد که همه اشیا و وسایل خانه، هوشمند باشند و البته یک کیف پول هم از این قاعده مستثنی نیست.
بیشتر ما نگران گم شدن کیف پول یا جا گذاشتن آن در خانه، محل کار و... هستیم و گاه نیز با گم شدن یا سرقت کیف پول به دردسر میافتیم درحالی که همه این دغدغهها را یک کیف هوشمند میتواند برطرف کند. در همین راستا کیف پول
Cashew Smart Wallet طراحی و تولید شده که به بلوتوث مجهز بوده و بیومتریک است. این کیف پول هوشمند با اثر انگشت باز میشود و اگر هم نگران این هستید که اعضای خانواده یا دوستانتان نتوانند در مواقع ضروری از محتویات این کیف پول استفاده کنند باید گفت این کیف بهگونهای طراحی شده که تا 21 اثر انگشت را میتواند بخواند و تنها کافی است این اثر انگشتها برای کیف تعریف شده و در حافظه آن ثبت شود. در این کیف پول همچنین برای 7کارت فضا وجود دارد و البته به امنیت آن توجه ویژهای شده است. این کیف به تکنولوژی جیپیاس هم مجهز است و درصورتی که آن را جا بگذارید، گم کنید یا به سرقت برود بسرعت میتوانید محل و موقعیت آن را پیدا کنید. همچنین این کیف هوشمند بسیار سبک، ضدآب و ضد ضربه است و میتوانید دائم آن را با خود بههمراه داشته باشید. با هر بار شارژ باتری این کیف میتوان تا 9ماه از آن استفاده کرد و یک قفل الکترونیکی از کیف محافظت میکند. همچنین این کیف بههمراه یک اپلیکیشن ویژه با نام Cashew Smart Wallet app ارائه میشود که با سیستمهای عامل اندروید و iosسازگار است و میتواند یک هدیه خوب هم برای دوستان و اعضای خانوادهتان باشد. بهای این کیف 150دلار عنوان شده و اکنون در سایت کیک استارتر درحال پیش فروش است.
خبرنگار
در حال حاضر بسیاری از وسایل موجود در خانه یا دفاتر کار در جهان هوشمند هستند و شاهد لوازم خانگی هوشمند، پنجره یا لامپ هوشمند و... هستیم.
فعالان حوزه فناوری تلاش میکنند تا روزی فرا برسد که همه اشیا و وسایل خانه، هوشمند باشند و البته یک کیف پول هم از این قاعده مستثنی نیست.
بیشتر ما نگران گم شدن کیف پول یا جا گذاشتن آن در خانه، محل کار و... هستیم و گاه نیز با گم شدن یا سرقت کیف پول به دردسر میافتیم درحالی که همه این دغدغهها را یک کیف هوشمند میتواند برطرف کند. در همین راستا کیف پول
Cashew Smart Wallet طراحی و تولید شده که به بلوتوث مجهز بوده و بیومتریک است. این کیف پول هوشمند با اثر انگشت باز میشود و اگر هم نگران این هستید که اعضای خانواده یا دوستانتان نتوانند در مواقع ضروری از محتویات این کیف پول استفاده کنند باید گفت این کیف بهگونهای طراحی شده که تا 21 اثر انگشت را میتواند بخواند و تنها کافی است این اثر انگشتها برای کیف تعریف شده و در حافظه آن ثبت شود. در این کیف پول همچنین برای 7کارت فضا وجود دارد و البته به امنیت آن توجه ویژهای شده است. این کیف به تکنولوژی جیپیاس هم مجهز است و درصورتی که آن را جا بگذارید، گم کنید یا به سرقت برود بسرعت میتوانید محل و موقعیت آن را پیدا کنید. همچنین این کیف هوشمند بسیار سبک، ضدآب و ضد ضربه است و میتوانید دائم آن را با خود بههمراه داشته باشید. با هر بار شارژ باتری این کیف میتوان تا 9ماه از آن استفاده کرد و یک قفل الکترونیکی از کیف محافظت میکند. همچنین این کیف بههمراه یک اپلیکیشن ویژه با نام Cashew Smart Wallet app ارائه میشود که با سیستمهای عامل اندروید و iosسازگار است و میتواند یک هدیه خوب هم برای دوستان و اعضای خانوادهتان باشد. بهای این کیف 150دلار عنوان شده و اکنون در سایت کیک استارتر درحال پیش فروش است.
اخـــــــــبار
ضریب نفوذ تلفنهمراه در کشوربه ۱۵۰ درصد رسید
بر اساس آخرین آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) کشور، ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور به ۱۵۰ درصد رسیده است.
بهگزارش ایرنا براساس آخرین آمار و اطلاعات مربوط به بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات که بهصورت آنلاین توسط سازمان رگولاتوری در اختیار عموم مردم قرار دارد، تعداد مشترکین تلفن همراه از ۹۳ میلیون نفر در سال ۹۷ اکنون از مرز ۱۲۵ میلیون نفر گذشته و طبق آخرین آمار درصد نفوذ تلفن همراه در کشور ۱۴۹.۹ است.
در این گزارش، سهم بازار چهار اپراتور برتر نیز ذکر شده است. بر این اساس شرکت مخابرات (همراه اول) با نزدیک ۵۴ درصد از سهم بازار رتبه اول را به خود اختصاص داده، رتبه دوم با بیش از ۴۲ درصد متعلق به ایرانسل است. رایتل با سهم ۳.۳۲ درصدی در رده سوم قرار دارد. سهم سازمان منطقه آزاد کیش نیز کمتر از ۰.۰۱ درصد است.
بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات اکنون بیش از ۵۶ میلیون نفر مشترکین اینترنت پهنباند هستند. از این تعداد بیش از ۹ میلیون نفر اشتراک پهنباند ثابت دارند و بیش از ۷۶ میلیون نفر مشترک اینترنت پهنباند سیار هستند. در سال ۹۵ تعداد مشترکین ۳۳ میلیون نفر بود که طی چهار سال توانست رشد بیش از ۲ برابری را تجربه کند.
ضریب نفوذ پهنباند اینترنت اکنون به ۱۰۲ درصد رسیده که ۹۱ درصد آن متعلق به ضریب نفوذ اینترنت پهنباند سیار است.
در سامانه برخط سازمان تنظیم مقررات، آماری به روز از حوزه تلفن ثابت نیز وجود دارد. آخرین آمار به ضریب نفوذ ۳۴ درصدی اینترنت در کشور اشاره میکند. اکنون از ۴۰ میلیون خط منصوبه تلفن ثابت بیش از ۲۹ میلیون خط در کشور دایر است.
تعداد روستاهای دارای ارتباط از مرز ۵۱ هزار روستا گذشته که بیش از ۸۲ درصد کل روستاهای کشور را تشکیل میدهد.
وب سایت تست سرعت (Speedtest.com) جدیدترین گزارش خود از سرعت اینترنت کشورهای مختلف جهان را مدتی قبل منتشر کرد. بر اساس این گزارش سرعت اینترنت موبایل ایران در ماه دسامبر نسبت به ماه نوامبر ۴ پله سقوط کرده و این در حالی است که بر خلاف انتظار، سرعت اینترنت ثابت در همان ماه، یک پله رشد داشته است.
گفتنی است سال ۹۲ و قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور حدود ۸۰ درصد (۶۰ میلیون نفر) بود. پساز روی کار آمدن دولت، توسعه اینترنت پهنباند سیار، ثابت و ضریب نفوذ تلفن همراه سرعت بیشتری به خود گرفت تا جایی که میتوان گفت رتبه ضریب نفوذ اینترنت در کشور رتبه خوبی است. البته همانطور که وزیر ارتباطات و معاونان او بارها تأکید کردهاند، وضعیت اینترنت ثابت ما وضعیت مناسبی نیست و هنوز موانع زیادی برای رفع مشکل سرعت اینترنت ثابت وجود دارد و باید در این زمینه کار بیشتری صورت داد.
توسعه زیرساختها از حدود هشت سال قبل بسرعت طی شد و هرسال ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور افزایش یافت.
پیشنهاد واگذاری «ایستگاه ماهواره شیراز»
برای اسکان سیل زدگان
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بهمنظور اسکان سیلزدگان سال ۹۸ محله سعیدیه شهرستان شیراز، پیشنهاد واگذاری ۶۰ هزار مترمربع از پلاک ثبتی واقع در بخش ۳ شیراز (موسوم به ایستگاه ماهواره شیراز) به وزارت راه و شهرسازی را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به دفتر هیأت دولت ارائه کرده است.
بهگزارش «ایران» بهنقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر هیأت دولت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به درخواست وزیر راه و شهرسازی و با استناد به مفاد ماده (۶) قانون ساماندهی و حمایت تولید و عرضه مسکن و نیز ماده (۹) آیین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار، متن پیشنویس مصوبه واگذاری ۶۰ هزار مترمربع از پلاک ثبتی واقع در بخش ۳ شیراز (موسوم به ایستگاه ماهواره شیراز) بهمنظور اسکان سیل زدگان سال ۱۳۹۸ محله سعیدیه شهرستان شیراز را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب در دولت ارائه نموده است. شایان ذکر است، پیشنهاد فوق هم اکنون در کمیسیون لوایح دولت در دست بررسی است.
اپل و ساخت هدست واقعیت مجازی
اپل تازهترین شرکت فناوری است که به فکر تولید هدست واقعیت مجازی افتاده و انتظار میرود تا سال 2022 آن را روانه بازار کند.
به گزارش فارس از مدتی قبل اخباری در مورد تولید عینکهای واقعیت افزوده توسط اپل شنیده می شد و حالا این شرکت به دنبال تولید هدست واقعیت افزوده است. هدست یادشده N301 نام دارد و فعلاً در مرحله طراحی اولیه است. عینک واقعیت افزوده اپل N421 نامیده میشود و هنوز پیشرفت چندانی نداشته است. هدست واقعیت مجازی اپل رقیبی برای هدستهای تولیدی شرکتهای فیس بوک و سونی محسوب میشود و گفته میشود این دو شرکت قصد دارند هدستهای به روزشده خود را در سال 2023 عرضه کنند؛ درمورد ویژگیهای فنی هدست اپل اطلاعات چندانی در دسترس نیست. گفته میشود این هدست از تولیدات رقیب گران قیمتتر بوده و در مرحله اول به طور محدود در 500 فروشگاه فیزیکی اپل توزیع میشود. همچنین گفته میشود اپل برای افزایش توانمندیهای هدست یادشده پردازندههای قدرتمندی را در آنها به کار میگیرد که قبلاً در رایانههای مک نصب شده بودند.
با ارسال کاوشگر
چین سال آینده به خورشید می رود
چین قصد دارد سال آینده میلادی (2022) یک مأموریت خورشیدی انجام دهد و با ارسال کاوشگری به ارتفاع ۷۲۰ کیلومتری زمین فعالیتهای این ستاره را رصد کند.
به گزارش مهر به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست، چین تصمیم دارد سال آینده نخستین مأموریت خورشیدی خود را انجام دهد.
کاوشگر خورشیدی این کشور ASO-Sنام دارد و قرار است در نیمه نخست ۲۰۲۲ میلادی به فضا پرتاب شود تا بمدت حداقل ۴ سال در ارتفاع ۷۲۰ کیلومتری زمین، به طور ۲۴ ساعته خورشید را رصد کند.
کاوشگر مذکور حامل یک ردیاب مغناطیسی، تلسکوپ خورشیدی و دوربین اشعه ایکس خواهد بود تا میدانهای مغناطیسی خورشید و فعالیتهای طوفانی آن را ردیابی کند. بهگفته گان ویکون محقق ارشد این طرح ابزارهای مذکور برای پیشبینی آب و هوای فضایی اهمیت زیادی دارند. کاوشگر مذکور طوفانهای خورشیدی را حداقل ۴۰ ساعت قبل از آغاز، پیشبینی میکند و به این ترتیب امکان هشدار زودهنگام فراهم خواهد شد.
محققان تخمین میزنند فعالیتهای خورشیدی به زودی یک چرخه ۱۱ ساله را آغاز میکند و در ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ میلادی به اوج خود میرسد. در همین راستا چین تصمیم دارد سوابقی دقیق از این فعالیتها فراهم کند.
پیشبینی میشود این مأموریت عدم فعالیت چین در این حوزه را برطرف کند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
رتبهبندی کسب و کارهای مجازی باعث از بین رفتن انحصار میشود
-
چگونه از یک پیج اینستاگرام درآمدزایی کنید؟
-
طراحی صفحات وب با یک کلیک
-
کیف پول هوشمند راهی بازار شد
-
اخـــــــــبار
اخبارایران آنلاین